صفحه خرید اینترنتی 2 شاپ می 1 ثبت آگهی رایگان ماشین در بوق 3 خرید از فروشگاه پرزگیر دوکاره arso لوازم آشپزخانه دکوراسیون پرزگیر لباس mic آشپزخانه دوره ICDL در تبریز قیمت امروز ماشین
حذف در پنل کاربری [X]
مبانی نظری و پیشینه پژوهش کتاب الکترونیک

مبانی نظری و پیشینه پژوهش کتاب الکترونیک

مبانی نظری و پیشینه پژوهش کتاب الکترونیک

مبانی نظری و پیشینه پژوهش کتاب الکترونیک

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش کتاب الکترونیک

مبانی نظری و پیشینه پژوهش کتاب الکترونیک
دسته بندی مبانی و پیشینه نظری
فرمت فایل docx
حجم فایل 265 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 72

مبانی نظری و پیشینه پژوهش کتاب الکترونیک

در 72 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی

و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

کتاب الکترونیک چیست؟

اختراع رایانه و فناوری اطلاعات و ارتباطات، انقلابی در تاریخ علم به وجود آورده که با رواج هرچه بیشتر رایانه در جزئی ترین مسائل روزمره، دنیای ما با سرعت هر چه بیشتر به دنیای الکترونیک و دیجیتال تبدیل می شود. کتاب و نشر آن هم از این راه بازنمانده است و ظهور کتاب و نشر الکترونیکی به گونه ای که در دهه اخیر شاهد آن بوده ایم صنعت چاپ و نشر الکترونیکی را دستخوش تحولی عظیم کرده است.

ای بوک (e-book) یا کتاب الکترونیکی[1]، پدیده ای کاملا تازه در این بین است و می رود تا نظام آموزش و اطلاع رسانی را با دگرگونی هایی اساسی مواجه سازد. بنابر تعریف دایره المعارف ویکی پدیا[2]کتاب الکترونیکی نسخه الکترونیک یا دیجیتال یک کتاب است؛ گرچه کتاب های الکترونیکی صرفا نسخه های الکترونیکی محتوای کتب چاپ شده یا [3]p- bookنیستند بلکه می توانند علاوه برمتن، صوت و سایر امکانات مالتی مدیا[4] را نیز شامل شوند هم چنین می توانند در قالب فایل های قابل استفاده توسط رایانه هم چون word text، PDF، HTML و فایل های اجرایی EXE درآیند. البته دو نوع از این فرمت ها بیشتر از بقیه معروف هستند. یکی فرمت PDF مربوط به شرکت Adobe Reader و دیگری فرمت LTI که شرکت مایکروسافت روی آن کار می کند. فایل هایی که با فرمت LTI عرضه می شوند می بایست توسط نرم افزاری به نام Microsoft Reader خوانده شوند، ولی این فرمت هنوز نتوانسته مقبولیت چندانی کسب کند.(نیکنام، 1381)

در صنعت کتاب های الکترونیک یک بحث بزرگ فزاینده وجود دارد و آن این است که به چه چیزی می توان کتاب الکترونیک گفت. در این زمینه چند دیدگاه وجود دارد. (شکرخواه،1385)

دیدگاه اول:

کسانی که از یک دستگاه باتری دار - هم حجم و هم اندازه کتاب – برای خواندن کتاب الکترونیک استفاده می کنند، بر این باورند که کتاب هایی الکترونیک هستند که به وسیله این دستگاه خوانده می شوند و بقیه کتاب ها را نمی توان کتاب الکترونیک نامید.

نظر گروه اول درباره این که کتاب الکترونیک چیست، این است :"کتابی الکترونیکی است که بتوان آن را به وسیله دستگاه کتابخوان مطالعه کرد؛ دستگاهی که ابعاد آن به اندازه یک کتاب معمولی است، از باتری استفاده می کند و باتری آن قابل شارژ است. این دستگاه با هر بار شارژ حدود 20 تا 40 ساعت کار می کند، بنابراین می توان یک کتاب الکترونیک را با دستگاه کتابخوان، بدون این که درحین مطالعه احتیاج به شارژ دستگاه باشد، مطالعه کرد. باید اضافه کرد، که این دستگاه ها به رایانه متصل نمی شوند و صرفا برای خواندن کتاب های الکترونیک به کار می روند. این دستگاه کوچک برای دانشجویان جذاب است، چون دقیقا به اندازه یک کتاب با قطع رقعی است، از نظر حمل و نقل هیچ مشکلی ایجاد نمی کند و حتی حمل آن راحت تر از رایانه های موسوم به "نوت بوک[5]" و "لپ تاپ[6]" است. کتاب هایی که به وسیله این نوع دستگاه ها خوانده می شوند، کاملا شبیه کتاب دیده می شوند و حتی حروف آن ها به گونه ای است که به نظر می رسد با مرکب چاپ شده اند.

...


[1]Electronic book

[2]Wikipedia

[3]Printed book

[4]Multimedia

[5]Note Book

[6]Lap Tope

...

تاریخچه کتاب الکترونیکی

سابقه کتاب الکترونیکی به اعتقاد هارولد هنکه به سال 1945 میلادی بازمی گردد. در این سال وانی وار بوش مشاور علمی ریاست جمهوری پیشنهاد کتاب الکترونیکی را تحت عنوان می مکس مطرح می کند (وایلداستورم، به نقل ازکافی امامی، 1383).

وچ در سال 1999 اظهار داشت که آنچه ما آن را پدیده نو کتاب الکترونیکی می نامیم، تداوم ایده های بوش و کای است و آن ها نیز به نوبه خود تداوم پروژه گوتنبرگ در زمینه چاپ هستند. در پروژه بوش در سال 1945 دستگاهی تهیه شد که برخی پژوهشگران آن را اولین کتاب الکترونیکی می دانند. این دستگاه حاوی میکروفیلم و یک بازخوان و صفحه هایی برای خواندن مطالب بود. در هنگام نیاز کاربر می توانست کتاب، عکس، صفحه ها و سایر اموری را که روی کاغذ انجام می داد، آرشیو و نمایه کند و سپس آن را روزآمد سازد. البته به عقیده هنکه دستگاه بوش بیشتر به یک سیستم مدیریت مدرک نزدیک بود تا به یک کتاب الکترونیکی.

ولی برخی دیگر از کارشناسان، شروع حیات کتاب های الکترونیکی را در دهه 1960 در آزمایشگاه می دانند. در سال 1971 به واسطه پروژه گوتنبرگ که متون کلاسیک را بدون حفظ قانون حق مولف، به کتاب های الکترونیکی تبدیل می کرد رسما حیات کتاب های الکترونیکی آغاز شد. در همین سال پروژه مشابهی با نام کتابخانه عمومی اینترنت در دانشگاه کلمبیا انجام گرفت. قابلیت حمل و نقل الکترونیکی یکی از خصیصه های دهه 1980 است که با پیدایش صفحات نمایش دستی روی دستگاه های کامپیوتری مانند مقابله کننده دیکته کلمات، فرهنگ لغت و گنجواژه ها تحقق یافت. در اوایل دهه 1990 بعضی از این دستگاه ها دایره المعارف ها را نیز شامل شدند؛ عیب اصلی این دستگاه ها این بود که نمی شد برای استفاده از آثار مختلف از آن ها استفاده کرد. در سال 1991 شرکت سونی برای اولین بار دستگاه کتاب الکترونیک خوان را در ایالات متحده عرضه کرد که ابعاد آن 421*1611*683 اینچی بود و وزن آن کمتر از دو پوند و قادر بود محتویات یک سی دی رام هشت سانتی متری را که ظرفیت ذخیره صد هزارصفحه متن چاپی را داشت، نشان دهد. هنگام عرضه این دستگاه به بازار تعداد زیادی از این قبیل لوح ها وجود داشت که از آن جمله می توان به لوحی اشاره کرد که حاوی محتویات دایره المعارف 26 جلدی کامپتون بود و لوحی که حاوی فرهنگ الکترونیکی American Heritage و گنجواژه های الکترونیکی روجتز بود؛ آثار مرجعی نظیر این ها نخستین کتب الکترونیکی بودند. دستگاه تولیدی شرکت سونی کاربردی آسان نداشت ولی با در دست داشتن آن استفاده کننده می توانست به طرق مختلف به جستجوی اطلاعات بپردازد، مثلا به دنبال یک موضوع با استفاده از کلمات، یا به دنبال یک موضوع وسیع تر از طریق سیاهه ای از کلمات و یا به دنبال یک مقاله از طریق واژه های کلیدی موجود در عنوان مقاله و یا از طریق ارجاعات متقابل، در اواخر سال 1991 شرکت اپل یک کامپیوتر شخصی به نام پاور بوک[1] را به بازار عرضه کرد که کیفیت بالاتری از دستگاه سونی داشت. ...


[1]Power book

...

نتایج تحقیقات انجام شده

وانگ و وانگ (2013) در تحقیقی تحت عنوان "تاثیرات طراحی تعاملی کتاب الکترونیکی بر یادگیری زبان دانش آموزان کلاس چهارم" بدین نتیجه دست یافتند که یافته ها یک تاثیر تعاملی معکوس را نشان می دهند؛ بدین معنی که گروهی که از سطوح پایین تعامل برخودار بودند در نوشتن کاراکترهای چینی به طور قابل ملاحظه ای بهتر عمل کردند که این ممکن است به دلیل ظرفیت شناختی زبان آموزان جوان و توانایی پردازش بیش از حد محدود به یادگیری با فرا رسانه ها باشد.

کرات و همکاران (2013) در تحقیقی تحت عنوان "کتاب الکترونیک تسهیل کنندگانی برای دستیابی به واژگان" بدین نتیجه رسیدند که کتب الکترونیک را می توان به طور موثر در سطوح مختلف به منظور تسهیل دستیابی به معنای واژگان مورد استفاده قرار داد.

سگال و درودی، کرات و کلین (2013) در تحقیقی تحت عنوان "کدام یک بهتر می توانند به کودکان با وضعیت اقتصادی - اجتماعی پایین در خواندن کمک کند؟ کتب الکترونیک یا کتب چاپی، وساطت یا عدم وساطت بزرگسالان" بدین نتیجه رسیدند که خواندن کتب الکترونیکی به همراه وساطت بزرگسالان پیشرفت بیشتری را برای کودکان با وضعیت اقتصادی اجتماعی پایین به ارمغان می آورد.

روزلینا و همکاران (2013) در تحقیقی تحت عنوان "تاثیر کتب الکترونیکی بر سبک های یادگیری دانش آموزان در مالزی" بدین نتیجه دست یافتند که کتب الکترونیکی عمدتا در مدارس استفاده می شوند اما از این کتب نهایت استفاده برده نمی شود و به طور کامل در مدارس مورد استفاده قرار نمی گیرند و هم چنین سبک یادگیری دانش آموزان هنگامی که تمایل بیشتری به انجام مشق شب خود با کمک گرفتن از کتب الکترونیکی هستند بیشتر دستخوش تغییر قرار می گیرد. اگرچه ارتباطات سنتی کانال های ارتباطی هنوز هم بین خانواده ها باقی مانده است اما استفاده از کانال های ارتباطی جدید بین دوستان نیز رایج شده است. ...

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش کتاب الکترونیک



برچسب ها: مبانی نظری و پیشینه پژوهش کتاب الکترونیک ,
0 تومان