کاراموزی در نمایندگی مجاز سایپا مباركه

کاراموزی در نمایندگی مجاز سایپا مباركه

کاراموزی در نمایندگی مجاز سایپا مباركه

دانلود کاراموزی در نمایندگی مجاز سایپا مباركه

کاراموزی در نمایندگی مجاز سایپا مباركه
دسته بندی کسب و کار
فرمت فایل doc
حجم فایل 28 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 45

کاراموزی در نمایندگی مجاز سایپا مباركه

فهرست مطالب

عنوان صفحه

نمایندگی مجاز سایپا مباركه 2

نمودار سازمانی تشكیلات 3

سیستم سوخت رسانی بنزینی 8

علائم سوختگی واشر سر سیلندر 9

علائم تاب برداشتن سر سیلندر 9

دلایل كمپرس در قسمتهای موتور 10

میل لنگ 11

قطعات میل سوپاپ 12

نقطه تایمینگ 12

انواع سوپاپ 13

علت فیلر گیری سوپاپ ها 14

موتور دیزل 16

دلایل دل زدن كلاچ 19

صدای غیر عادی در گیربكس 20

قطعات اصلی گاردان 21

سیستم جرقه الكتریكی 21

كویل 22

دلكو 23

استارت 25

دینام 26

آفتامات 27

سیستم سوخت رسانی بنزینی 27

علائم مخلوط شدن روغن و بنزین 28

كاربراتور 29

سیستم خنك كننده و روغن كاری 30

سیستم روغنكاری 33

سیستم ترمز – فرمان و تعلیق 34

تاریخچه سیستم ترمز ABS 36

سیستم ABS چیست ؟ 37

اصول كاركرد ABS 39

سنسورهای سرعت چرخ 42

نمایندگی مجاز سایپا مباركه

نمایندگی مجاز سایپا مباركه یكی از نمایندگی مجاز سایپا است كه در شهر مباركه بلوار نیكبخت واقع شده است این نمایندگی در سال 1379 بوسیله شخصی به نام اعظم پناه تاسیس شد و دارای 1050متر مربع مساحت و با سرمایه ای اولیه حدود 200 میلیون تومان (كه البته هم اكنون برای تاسیس نمایندگی مجاز سایپا باید سرمایه ای حدود 300 میلیون تومان شخصص موسس داشته باشد )تاسس شد . این مركز در بدو تاسیس با 10 نفر پرسنل شروع به كار كرده است و بنا به گفته موسس آن هدف از تاسیس این مركز اولا ً خدمت به مردم و ثانیاً نبود نمایندگی مجاز سایپا در این شهر بوده است این مركز در روز حدوداً 8 ساعت باز بوده (جز موارد استثنا) و در روزهای تعطیل رسمی هم این مركز تعطیل می باشد .

نمودار سازمانی تشكیلات

این نمایندگی دارای بخشهای مختلفی است كه در زیر به صورت اجمالی توضیحاتی درباره آنها می دهیم.

بخش اداری : در این بخش كارهای حسابداری مربوط به خرید و فروش خودرو و سند زدن برای ماشینها و گرفتن اجرت از مشتریان است در این بخش تمام بخشنامه هایی كه از طرف سایپا ارسال می شود به صورت فكس و یا تلفنی یا نامه ای ابلاغ می شود گرفته و در اختیار مدیر عامل و مدیر نمایندگی قرار می گیرد و مسئول این بخش آقای اعظم پناه است كه كار سند زدن و گرفتن اجرت و گارانتی با ایشان می باشد و مسئول كارگاه تعمیرات آقای اصغر قلعه ای می باشد.

بخش فنی : مسئول این بخش كه همان كارشناس فنی است آقای بهرام تقی پور است كه مسئول این بخش باید حداقل دارای مدرك فوق دیپلم فنی خودرو و یا صنایع اتومبیل باشد در این بخش كارهای فنی خودرو عیب و ایرادهای خودرو را بر طرف می كنند و این بخش دارای یك سالن برای تعمیر ماشینها و یك اتاق برای پذیرش ماشین و یك اتاق هم به عنوان رختكن و استراحتگاه استفاده می شود سالن تعمیر دارای 3 چاله سرویس و سه جك بزرگ هیدرولیكی و چند جك كوچك برای بلند كردن ماشین و دستگاه بالانس و دستگاه تنظیم فرمان و دستگاه تنظیم موتور و سوخت ماشین است . از مشخصات بارز این نمایندگی وجود كلینیك اتومبیل كه شامل انواع دستگاههای پیش رفته از جمله دیاگ و بالانس لاستیك ها می باشد . این واحد از چند بخش مكانیكی و برق خودرو آهنگری و اتاق رنگ می باشد به اضافه آچار ها ودیگرلوازم مورد نیاز تعمیر ماشین است . در اتاق پذیرش یك منشی وجود دارد كه ماشینها را پذیرش و به استاد كار مربوطه تحویل می هد و برای ماشین یك كارت صادر می كند كه در این كارت نوع خودرو مدل (شماره شهربانی ، نام و نام خانودگی صاحب ماشین ، شماره موتور ، مقدار كار كرد ماشین ، آدرس و تلفن ، شماره شاسی ، تاریخ تحویل از كارخانه و تاریخ پذیرش درج شده است) البته یادآور شوم كه اگر مدت گارانتی آن تمام نشده باشد (برای پراید 20000 كیلومتر ) و زانتیاو سمند 2 تا 3 سال تمام كارهای كه برای ماشین انجام می دهند مجانی است . و یك سالن استراحتگاه و رختكن هم وجود دارد شاگردان و استادكاران وسایل خود را آنجا گذاشته و لباسهایشان را عوض می كنند و هم افرادی كه در این بخش كار می كنند باید استاد كاران حداقل باید تجربه و سابقه كافی داشته باشند و برای شاگردان حداقل داشتن دیپلم فنی الزامی است .

بخش خدماتی : كه در این بخش ثبت نامها برای ماشین انجام می شود و دارای یك نمایشگاه كوچك از محصولات سایپا است و یك قسمت آن هم بخش فروش آن هم بخش فروش لوازم یدكی خودرو است و برای اینكه مشتری دیگر سرگردان نشود این بخش را تاسیس كرده اند و بخش فنی و این بخش در كنار هم هستند و اگر مشتری وسیله ای نیاز داشته باشد در هنگام تعمیر كارت نوشته شده برای ماشین برده و جنس را تحویل می گیرد و در آخر قیمت آن در تصویه حساب لحاظ می شود . در این بخش هم دو نفر كار می كنند و یك عدد كامپیوتر است كه كالاهای فروخته شده را در داخل آن ثبت كرده و بعداً حسابرسی می كنند .

بخش مدیریتی : كه مسئول این بخش همان مدیر عامل شركت است كه آقای فرهاد ترابی است و به همه قسمتها نظارت كرده و كارها را زیر نظر دارد و به كار بخش داخلی شركت نیز به عهده خود ایشان است كه بر كارهای فنی انجام شده روی ماشینها نیز نظارت دارند . و مدیر عامل همكاری های نظارتی دارند و هم در جلسه هایی كه از طرف سایپا و كلاسهای مدیریتی كه برگزار می شود شركت
می كنند .

در آخر باید خاطر نشان كنم كه شركت سایپا برای استادكاران و تكنسینهای خود كلاسهای آموزشی هم برقرار می كند و درهر نوبت نمایندگیها استادكاران و تكنسینهای خود را برای گذراندن این دوره های می فرستد و به تجربه و تخصص آنها می افزایند و با امتحانی كه در آخر هر دوره از انها می یگرند مدرك درجه 1و 2و یا سه به انها می دهند حال اگر مدرك درجه 1و 2 بگیرند هزینه آن كلاسها بر عهده نمایندگی است كه باید بپردازدو اگر مدرك درجه 3 بگیرند باید خود استادكارن و یا تكنسینها بپردازند .

نوع محصولات تولیدی و خدماتی : در نمایندگی سایپای مباركه تعمیر محصولات سایپا از قبیل پراید انواع پژوها RD,405, 206 ، پرشیا و پارس و خودروهای سمند انجام می شود و ثبت نام برای انواع محصولات سایپا انجام می شود و از خدمات دیگری كه این مركز ارائه می دهد فروش لوازم یدكی و یك نمایشگاه اتومبیل كه همان محصولات سایپا است . بنا به گفته مدیر عامل شركت سیاستهای شركت به سیاستهای شركت سایپا است . و اگر در آینده بخوهد شركت را توسعه دهند قسمت فنی آن را بیشتر توسعه خواهند داد و با اضافه كردن وسایل و تجهیزات افزایش نیروی كار خواهند بود.

ارزیابی بخشهای مرتبط با رشته عملی كار آموز : در واحد فنی نمایندگی بیشتر كارهایی تعمیراتی انجام می شد بیشترمطالبی كه در دانشگاه به طور تئوری خوانده بودم و كمی هم به طور عملی كار كرده بودم در انجا بیشتر به طور عملی كار كردم و باز و بسته كردن قطعات و آشنایی بیشتر با انها پیدا كردم و از نظر عملی مهارت بیشتری پیدا كردم . بنده در این نمایندگی بیشتر وقت خود را در قسمت فنی گذرانده ام و در كنار استادكاران مختلف به افزایش تجربه خود كوشش كردم و چیزهایی هم بلد نبوده ام از استاد كاران سئوال كردم و نكات كلیدی كار انها را در حد توان و وقت یاد گرفته ام و بعد از یكی دو هفته با آشنایی كامل با ان محیط زیر دست اندركاران كار كرده و خودم به تنهایی اقدام به باز و بسته كردن وسائل كرده ام در این نمایندگی بنده با وسایل كه در دانشگاه موجود نبود است آشنا شدم (دستگاه تنظیم موتور به طور كامپیوتری یا دیاگ و تنظیم سوخت و دستگاه تنظیم فرمان و دستگاه چهار گاز ) و با مراحل تعمیر ماشین و نكات ایمنی و اخلاقی آنجا آشنا شده ام و تجربه داشتن رفتار و برخورد مناسب با مشتریان را یاد گرفته ام . در قسمت خدماتی و جایی كه لوازم یدكی ماشینها در آنها به فروش می رسید من بیشتر با قطعات آشنا شده ام و در بخش فنی با طرز كار آنها جا گذاشتن آنها در ماشین و باز و بسته كردن آنها در روی ماشین آشنا شده ام .

سیستم سوخت رسانی بنزینی

سر سیلندر : در روی سر سیلندر بسته شده و دارای محفظه احتراق است . و جنس آن از آلومینیوم یا چدن می باشد .

سیلندر : بزرگترین قطعه موتور است كه در آن سوراخهایی برای عبور پیستون و روغن و آب و… وجود داردد . شامل قطعاتی مانند : 1-بوش سیلندر 2- پیستون 3- شاتون4- رینگ كمپرسی و رینگ روغنی ,گژن پین , میل لنگ ,میل سوپاپ, یاتاقانهای ثابت و متحرك , اویل پمپ ,پمپ بنزین , دلكو ,واتر پمپ , فیلتر روغن در سیلندر قرار دارد و یا بسته می شوند .

علت تركیدن سر سیلندر و سیلندر :

1- یخ زدن آب موتور 2- گرمای بیش از حد موتور 3- بیش از حد سفت كردن پیچهای سر سیلندر

كارتر : در پایین سیلندر بسته و مخزن روغن است .

واشر سرسیلندر : بین سیلندر قرار می گیرد و وظیفه آن آبندی كردن بین سرسیلندر و سیلندر وجلوگیری از خارج شدن كمپرس و قاطی شدن آب و روغن می باشد و علت سوختن آن 1-جوش آمدن و یا داغ كردن موتور 2- تاب برداشتن سیلندر 3- شل بودن پیچهای سر سیلندر 4- تركیدگی سر سیلندر .

علائم سوختگی واشر سر سیلندر : 1- خارج شدن دود سفید و آب از اگزوز 2- كم شدن آب رادیاتور 3- گرم و بد كار كردن موتور 4- كاهش قدرت موتور 5- شیری رنگ كردن روغن 6-ظاهر شدن حباب در روی آب رادیاتور (با گاز دادن موتور )

علائم تاب برداشتن سر سیلندر :سوختن پی در پی واشر سر سیلندر

دلیل نفوذ آب به داخل اطاق احتراق

1-سوختن واشر سر سیلندر 2-شل بودن پیچهای سر سیلندر 3- ترك برداشتن سرسیلندر

پیستون : كارش به وجود آوردن كمپرس در موتور می باشد ساختمان پیستون : استوانه ای است كه در قسمت بالا و پایین باز است و رینگ های كمپرسی و روغنی روی آن قرار دارد . علت گریپاژ نمودن پیستون در سیلندر 1- جوش آمدن موتور و گرمای بیش از حد موتور 2- نداشتن روغن یا نرسیدن روغن :انواع رینگ : رینگ كمپرسی – رینگ روغنی -رینگ كمپرسی به منظور آب بندی بین سیلندر و پیستون در شیار پیستون نصب می شود و پس از خروج كمپرسی اطاق احتراق به داخل كارتر جلوگیری می كند .

رینگ روغنی به منظور پاك كردن روغن بدنه سیلندر و برگشت آن بداخل كارتر و جلوگیری از رفتن روغن به اطاق انفجار می باشد .

تفاوت رینگ روغنی و كمپرسی : رینگ كمپرسی در بالای پیستون و رینگ روغنی در پایین رینگ كمپرسی است هم چنین رینگ روغنی دارای سوراخ می باشد .

توجه : اگر رینگ كمپرسی خورده و یا بشكند كمپرسی از بالای پیستون رد می شود و موتور قدرت كافی را نخواهد داشت .

علائم خورده ویا شكسته شدن رینگ : از اگزوز دود سیاه مایل به آبی بیرون آمده و موتور قدرت كافی را نخواهد داشت .

دلایل كمپرس در قسمتهای موتور

1-دلیل كاهش كمپرس موتور : 1- فیلر نبودن سوپاپها 2-آب بندی نبودن كیت یا لبه سوپاپ 3-سوختن سوپاپها 4-سوختن واشر سرسیلندر 5-شل بودن پیچهای سر سیلندر 6- تركیدگی سر سیلندر

2-دلیل كمپرس به داخل كارتر : 1-خورده شدن وچسبیدگی وشكستن رینگ 2- مقابل هم بودن چاك رینگها 3-گشاد شدن سیلندر 4-ترك برداشتن پیستون

3-دلیل كمپرسی در رادیاتور :1-سوختن واشر سر سیلندر 2-ترك برداشتن سر سیلندر

شاتون : در بالا به وسیله گژن پین و در پایین به میل لنگ بسته می شود و شامل 1- سر شاتون كه به گژن پین وصل است 2-بدنه شاتون 3-انتهای شاتون كه به یاطاقان متحرك میل لنگ بسته می شود .

دانلود کاراموزی در نمایندگی مجاز سایپا مباركه



برچسب ها: کاراموزی در نمایندگی مجاز سایپا مباركه ,
0 تومان